PRESENT SIMPLE

W ramach przypomnienia i utrwalenia

czas teraźniejszy PRESENT SIMPLE

            

Tego czasu używamy, gdy czynność się regularnie powtarza, odnosi się do jakiegoś zwyczaju, faktu zawsze prawdziwego, do zasady.

Występują tu przysłówki takie jak:

always-zawsze,
often-często,
sometimes-czasami,
 never-nigdy,
seldom-rzadko,
 rarely-rzadko,
every day-codziennie,
every year-co roku,
every month-co miesiąc,
every Sunday-w każdą niedzielę.


Twierdzenie:

W przypadku osób: I (ja), you (ty; wy), we (my), they (oni) w tym czasie twierdzenie tworzymy według wzoru:


                    I/ You/ We/ They+ bezokolicznik+reszta


np.       I                   play                    tennis          every day.  
         (Ja                  gram                  w tenisa        codziennie)

         osoba         bezokolicznik                    reszta

W przypadku 3 osoby liczby pojedynczej, czyli he (on), she (ona),  it (ono) musimy do czasownika dodać  końcówkę ”s”  lub” es” i tworzyć zdania według wzoru:


                    She/He/It+ czasownik z końcówką “s” lub “es” +reszta


np.   She                     plays                         tennis      every day.  
      (Ona                      gra                           w tenisa codziennie.)

         osoba         czasownik  z  "s"                      reszta


zwykle do czasownika dodajemy "s"


np.            drive (jechać) -   I drive - she drives
                  eat (jeść)        -   I eat - she eats          
                  read (czytać)  -   I read - she reads     
                  write (pisać)   -  I write - she writes  

gdy czasowniki kończą się na „o”, „sh” , „ tch”, „x”, „ss”  to dodajemy "es", żeby było łatwiej wymówić wyraz

np.      watch  (oglądać)   -     I watch - she watches   
           wash   (myć)         -     I wash - she washes     
           go  (iść;chodzić)   -     I go - she goes             
           miss (tęsknić)        -     I miss - she misses   
        touch (dotykać)     -     I touch - she touches
        teach (nauczać)     -      I teach - she teaches
        fix (naprawiać)      -     I fix - she fixes  
              


W przypadku, gdy czasownik zakończony jest na "y", to zamieniamy "y" na "i" i dopiero dodajemy "es"
 np.   try  (próbować)    -       I try - she tries        
         study (uczyć się)  -       I study - she studies 

Ale gdy „y” w wyrazie wymawiamy jako „j” to „y” zostaje i dodajemy "s"

    np.       I say   -    she says  (mówić)
                I play  -   she plays  (grać)


Przeczenie:

W tym czasie przeczenie tworzymy według wzoru:


                   I/ You/ We/ They+ don’t +bezokolicznik +reszta


np. I don’t play tennis every day.
     (Nie gram w tenisa codziennie.)
     

W przypadku 3 osoby liczby pojedynczej przeczenie tworzymy według wzoru:

                   She/He/It+ doesn’t +bezokolicznik+reszta

np. She doesn’t play tennis every day. 
     (Ona nie gra w tenisa codziennie.)


Pytanie:

W tym czasie pytania tworzymy według wzoru:

                   Do+ I/ you/ we/ they +bezokolicznik+reszta?

np. Do you play tennis every day? 
     (Czy ty grasz w tenisa codziennie?)

Ale w przypadku 3 osoby liczby pojedynczej pytanie tworzymy według wzoru:

                   Does+ she/he/it+bezokolicznik+reszta?

np. Does she play tennis every day?
     (Czy ona gra w tenisa codziennie?)

Przysłówki częstotliwości stawiamy przed czasownikiem głównym, np.

She always goes to school.
(Ona zawsze chodzi do szkoły)

usually drink tea for breakfast.
(Zwykle piję herbatę na śniadanie)

They often go swimming after school.
(Oni często chodzą popływać po szkole)

He sometimes goes to the sports centre.
(On czasem chodzi do centrum sportowego)

My brother seldom comes to my room. 
(Mój brat rzadko wchodzi do mojego pokoju)

never eat meat. 
(Nigdy nie jadam mięsa)





A teraz czas na ćwiczenia :)




Ćwiczenie 1.1
Wybierz właściwy wyraz, tak aby powstały poprawne twierdzenia w czasie Present Simple.

  1. get up/gets up at six o’clock.
  2. He brush/brushes his teeth at eight o’clock.
  3. Henry have/has  breakfast at nine o’clock.
  4. They start/starts  school at eight o’clock.
  5. She have/has lunch at twelve o’clock.
  6. Mary and Tom take/takes the bus to school at nine o’clock.
  7. Toby go/goes to school at eight o’clock.
  8. have/has a shower in the morning.
  9. Fiona collect/collects stamps.
  10. Eric and Sue go/goes swimming on Monday.
  11. Daniel play/plays football on Saturday.
  12. He watch/watches football on TV on Wednesday.
  13. Linda play/plays tennis at ten o’clock.
  14. We learn/learns English every day.
  15. She play/plays the piano every Monday.

Ćwiczenie 1.2  
Zrób przeczenia w czasie Present Simple. Wybierz odpowiednie wyrazy.

1.      Jane and Sue don’t/doesn’t play tennis on Saturday.
2.      Mary don’t/doesn’t collect postcards .
3.      We don’t/doesn’t watch TV on Monday .
4.      Chris don’t/doesn’t get up at 7 o’clock.
5.      She don’t/doesn’t like school.
6.      My sister don’t/doesn’t play the guitar after school.
7.      They don’t/doesn’t play the drums.
8.       Luke don’t/doesn’t do his homework after school.
9.      don’t/doesn’t go to dance class on Monday.
10.  Fiona don’t/doesn’t collect stamps.

Ćwiczenie 1.3
Przekształć zdania twierdzące w pytające.

1.      Jane likes apples.
2.      Our lessons start at eight o’clock.
3.      Pamela listens to the radio in the kitchen.
4.      Tom has a karate lesson every Tuesday.
5.      You like postcards.
6.      My sisters go to bed at nine o’clock.
7.      She plays volleyball at three o’clock.
8.      They have Maths at ten o’clock.
9.      John plays the violin every day.
10.  Mark likes computer games.

Ćwiczenie 1.4
Wybierz właściwe słowo (do lub does), tak aby powstały pytania w czasie Present Simple.


  1. Do/Does Jane  play tennis on Sunday?
  2. Do/Does Mary collect stamps?
  3. Do/Does you watch TV on Monday?
  4. Do/Does Tom get up at 6 o’clock?
  5. Do/Does she  like music?
  6. Do/Does your sisters go swimming after school?
  7. Do/Does they play the drums?
  8.  Do/Does Mark do his homework after school?
  9. Do/Does you go to dance class on Friday?
  10. Do/Does Fran collect postcards?


Czasami stosujemy pytania szczegółowe. 
Przedstawia to poniższa tabela:




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz